Latin

Vad sjutton har jag gett mig in på??????
Jag har nu äntligen fått ordning på att med mina kurser och böcker kommer om några dagar förhoppningsvis :)

Men vad sjutton, jag satt och läst lite om uppgifterna och allt det där som finns på deras hemsida om kursen.
Shit alltså, jag kommer kunna Latin efter sommaren om jag får bukt på att uttal.

Efter att ha arbetat dig igenom hela kursen skall du

  • kunna översätta och förstå mycket enkla latinska texter,
  • ha kunskaper om ett begränsat antal latinska ord med stark tonvikt på sådana som fortlever i moderna språk,
  • ha elementära kunskaper om latinsk formlära,
  • ha kunskaper om latinets uttal under olika epoker,
  • kunna översätta och förstå innebörden av ett begränsat antal latinska citat och sentenser,
  • ha någon kunskap om latinets användning inom fackterminologi,
  • kunna identifiera vanliga latinska morfem (ord eller delar av ord) i internationella lånord och
  • känna till viktiga händelser i det romerska rikets historia och några utmärkande drag i romerskt samhällsliv.
Det känns lätt när man läser det här, men sen så börjar jag kika på uppgifterna och börjar få lite högre puls...

Men jag SKA fixa detta :)
Någon som vill vara min studiepartner?

TT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0