Lördagsläsning

Känner ni igen några utav dessa länder?
Är det någon som med rent samvete kan säga att de har läst detta och bryr sig?
Jag visst knappt att det hade skett gränsdragningar i och med Sovjetunionens fall.
Varför uppmärksammas inte detta utav median mera?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-ar-laget-i-de-centralasiatiska-landerna

Okej?? Vad sjutton händer? Och varför händer detta?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nu-vander-sverige-ryggen-at-centralasien

För att dem vill göra mera starka stöttinsatser, istället för att faktiskt hjälpa till lite överallt.
Alla känner till om problemen som finns nere i Afrika och igår fick jag veta utav min Etik lärare att Afrika har världens rikaste länder, problemet där nere med fattigdom är att pengarna inte kommer till folket.
Men i Centralasien så är de faktiskt fattiga och folket behöver hjälp att få fram sin röst till regeringen.
Det är många som hjälper Afrikas länder att prata, all fokus är på dem, medan vi glömmer bort de andra.
Vi behöver flera volontärer som vet vad de gör och behöver göra.
Jag kanske ska... jag har alltid varit intresserad. Men är lite feg...

Min dröm är ju att jobba utomlands som sjuksköterska och hjälpa andra.
Jag kanske ska titta upp mera om det här med volontär...


Skogsfolket står för mer än hälften av jordens 6.000-7.000 språk och vi skövlar bort dem och låter dem dö ut.
Har vi förlorat vårt humanistiska synsätt? Eller vad har hänt med oss människor?
Varför beter vi oss som att vi är störst och bäst?
VARFÖR???????

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-ser-situationen-ut-for-jordens-skogsfolk
http://www.dn.se/nyheter/varlden/skogsfolk-i-klam-mellan-miljohot-och-miljopolitik

Vi bör skämmas, varför låter vi andra människor lida? Vi är så emot djurplågeri och mobbing och diskriminering.
Men varför fortgår då U-ländernas tragedi? Varför gör vi inget mera för dem?
Är vi för bekväma utav oss? Är vi rädda för att få dåligt samvete?
Visst, vi kanske inte kan göra något direkt.
Men vi bör alla prata om detta, inte låta det hamna i bakhuvudet och sen glömmas bort.
Det är det värsta vi kan göra.
Jag är rädd att min umgängsekrets inte ens läser dessa nyheter i tidingarna och inte ens tar till sig detta när de hör om dessa tragedier på teven.
Jag vet att jag har varit dum, oansvarslös och rent utav idiotisk.
Varför har jag inte varit mer uppmärksam på detta tidigare?
Jag skäms, det gör jag.
Jag tänker läsa och försöka uppmärksamma dessa tragedier mera.

Jag hoppas ni alla faktiskt har läst dessa artiklar och tagit till er lite utav mina ord.
Visst det tar tid att läsa igenom allt detta, men är serien på teven viktigare? Det finns repriser och man kan köpa hela säsonger senare.
Man ska tänka på sitt eget välbefinnande, men vi får inte bli för egoisktiska. Vi lever i ett samhälle allihop.

Vill ni hellre se en film på en lördags eftermiddag eller kväll, så kan ni se filmen Beyond the Border.
Den rekommendera jag väldigt starkt :)

TT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0